Goal
You should write a program in the Python language, version 3, that allows a "victim" to play the NIM against the computer. The computer, of course, should follow the winning strategy described above.
Let n be the starting number of pieces and m the maximum number of pieces that can be drawn in a round. To ensure that the computer always wins, consider the two possible scenarios for starting the game:
If n is a multiple of (m + 1), the computer should be "generous" and invite the player to start the game ; Otherwise, the computer takes the initiative to start the game . Once the game is started, the computer's strategy for winning is to always leave a number of pieces that are multiple of (m + 1) to the player. If this is not possible, you should take out as many pieces as possible.
Your job will then be to implement the Game and get the computer to use the winning strategy.
See an example of how the game should work:
$ > python3 jogo_nim.py
Bem-vindo ao jogo do NIM! Escolha:
1 - para jogar uma partida isolada
2 - para jogar um campeonato 2
Voce escolheu um campeonato!
**** Rodada 1 ****
Quantas peças? 3
Limite de peças por jogada? 1
Computador começa!
O computador tirou uma peça.
Agora restam 2 peças no tabuleiro.
Quantas peças você vai tirar? 2
Oops! Jogada inválida! Tente de novo.
Quantas peças você vai tirar? 1
Você tirou uma peça.
Agora resta apenas uma peça no tabuleiro.
O computador tirou uma peça.
Fim do jogo! O computador ganhou!
**** Rodada 2 ****
Quantas peças? 3
Limite de peças por jogada? 2
Voce começa!
Quantas peças você vai tirar? 2
Voce tirou 2 peças.
Agora resta apenas uma peça no tabuleiro.
O computador tirou uma peça.
Fim do jogo! O computador ganhou!
**** Rodada 3 ****
Quantas peças? 4
Limite de peças por jogada? 3
Voce começa!
Quantas peças você vai tirar? 2
Voce tirou 2 peças.
Agora restam 2 peças no tabuleiro.
O computador tirou 2 peças.
Fim do jogo! O computador ganhou!
**** Final do campeonato! ****
Placar: Você 0 X 3 Computador
I made the code over the code of Anderson Carlos Woss ( link ) is this:
tipo_jogo = 0
def computador_escolhe_jogada(n, m):
if n <= m:
return n
else:
quantia = n % (m+1)
if quantia > 0:
return quantia
return m
def usuario_escolhe_jogada(n, m):
jogada = 0
while jogada == 0:
jogada = int(input("Quantas peças você vai tirar? "))
if jogada > n or jogada < 1 or jogada > m:
print("Oops! Jogada inválida! Tente de novo.")
jogada = 0
return jogada
def partida():
print(" ")
n = int(input("Quantas peças? "))
m = int(input("Limite de peças por jogada? "))
is_computer_turn = True
if False:
print("O computador começa!")
if n % (m+1) == 0: is_computer_turn = False
if True:
print("Você começa!")
while n > 0:
if is_computer_turn:
jogada = computador_escolhe_jogada(n, m)
is_computer_turn = False
print("Computador tirou {} peças.".format(jogada))
else:
jogada = usuario_escolhe_jogada(n, m)
is_computer_turn = True
print("Você tirou {} peças.".format(jogada))
n = n - jogada
print("Agora restam {} peças no tabuleiro.\n".format(n))
if is_computer_turn:
print("Você ganhou!")
return 1
else:
print("Fim de jogo! O computador ganhou!")
return 0
def campeonato():
usuario = 0
computador = 0
for _ in range(3):
vencedor = partida()
if vencedor == 1:
usuario = usuario + 1
else:
computador = computador + 1
print("******* Final do campeonato! *******")
print("Placar: Você {} x {} Computador".format(usuario, computador))
while tipo_jogo == 0:
print("Bem-vindo ao jogo do NIM! Escolha:")
print(" ")
print("1 - Para jogar uma partida isolada")
print("2 - Para jogar um campeonato")
tipo_jogo = int(input("Sua opção: "))
print(" ")
if tipo_jogo == 1:
print("Voce escolheu partida isolada!")
partida()
break
if tipo_jogo == 2:
print("Voce escolheu um campeonato!")
campeonato()
break
else:
print("Opção inválida!")
tipo_jogo = 0